Charakterystyka płynu chłodniczego
W skład układu chłodzenia w samochodach wchodzą: chłodnica, pompa wody i termostat. To właśnie płyn chłodniczy odgrywa bardzo ważną rolę…
W skład układu chłodzenia w samochodach wchodzą: chłodnica, pompa wody i termostat. To właśnie płyn chłodniczy odgrywa bardzo ważną rolę w prawidłowej pracy silnika, którego głowica w czasie pracy nagrzewa się do temperatury sięgającej nawet 250 stopni Celsjusza. Sprawny układ chłodniczy niweluje około 30 procent energii cieplnej powstałej w procesie spalania paliwa. Płyn chłodniczy odbiera energię cieplną z silnika, następnie przenosi ją do chłodnicy i magazynuje jak woda. Ciecz ta zawiera w sobie blisko 50 procent glikolu propylenowego albo etylowego, co sprawia, że nie zamarza. Dzięki temu krążący w obiegu płyn hamulcowy nie uszkadza chłodnicy, przewodów i wreszcie silnika samochodu. Każdy płyn chłodniczy posiada specyficzny skład chemiczny, który zapobiega gromadzeniu się kamienia i korozji wnętrza układu. Na prawidłowe działanie układu chłodniczego składa się skuteczna i wspólna praca chłodnicy, termostatu, pompy ciepła, przewodów oraz samego płynu chłodniczego.
Jakie są rodzaje płynów chłodniczych?
Płyny chłodnicze różnią się od siebie przede wszystkim składem chemicznym, kolorem i przeznaczeniem w zależności od materiału, z którego zbudowana jest chłodnica. Nie można wlewać płynu przeznaczonego do chłodnic miedzianych do chłodnicy aluminiowej. Zabieg taki może skutkować uszkodzeniem uszczelnień chłodnicy, a w konsekwencji przegrzaniem silnika i jego awarią. Płyny chłodnicze mogą mieć także różne barwy, które nie są jednak powiązane z ich właściwościami. Występują one najczęściej w zabarwieniu czerwonym, fioletowym pomarańczowym, niebieskim i zielonym. Kolor płynu spełnia funkcję pomocniczą gdyż ułatwia ewentualną lokalizację wycieku w chłodnicy. Można wyróżnić także płyn uniwersalny, który nadaje się do użytku we wszystkich rodzajach chłodnic. Przy wyborze płynu warto kierować się także jego deklarowaną przez producenta temperaturą wrzenia, która powinna być jak najwyższa. Najlepiej wybierać płyny o temperaturze zamarzania nie mniejszej niż -35 stopni Celsjusza a także taki, który można mieszać z innymi płynami.
Jaki jest skład chemiczny płynów chłodniczych?
Płyn chłodniczy różni się w zależności od składu chemicznego i technologii, w jakiej został wytworzony. Można wyróżnić ciecze oznaczone symbolami IAT, OAT oraz HOAT. Płyn chłodniczy IAT powstaje ze związków nieorganicznych i powinien być wymieniany raz na dwa lata. Głównym składnikiem tego płynu są krzemiany, które bardzo dobrze zabezpieczają przed korozją. Z kolei płyn chłodniczy oznaczony symbolem OAT nie zawierają w swoim składzie krzemionek. Jest za to wzbogacony kwasami organicznymi, które tworzą na powierzchni powłokę zabezpieczającą, a to z kolei zapewnia bardzo dobrą wymianę cieplną. Tego typu płyn chłodzący wystarczy wymieniać raz na 5 lat, co istotne należy wiedzieć, że nie nadaje się on do starszych pojazdów. Z kolei do wszystkich typów pojazdów można używać płynu chłodniczego z oznaczeniem HOAT. Ciecz ta w swoim składzie zawiera kwasy organiczne i krzemiany. Można go wymieniać podobnie jak płyn z symbolem OAT raz na 5 lat.
Czy płyny chłodnicze można ze sobą mieszać?
Płyny chłodnicze można ze sobą mieszać o ile zostały wykonane w takiej samej technologii i posiadają podobne parametry ochrony. Należy wybierać płyny o takiej samej temperaturze wrzenia oraz zamarzania. Te przeznaczone do chłodnic aluminiowych nie mogą być mieszane z cieczami dedykowanymi do miedzianych. W przypadku braku pewności, jaki płyn do chłodnicy był wcześniej nalany najlepiej zakupić i dolać płyn uniwersalny, który jest bezpieczny zarówno dla układu chłodniczego jak i silnika samochodu.
Odwiedź sklep: artbor.pl
Comments